Amb l’esperit
d’en Josep Anselm Clavé i Camps:
Oberta la convocatòria
per formar part de la Coral Americat
Catalunya i el seu tarannà marquen estil i perfil propi en
molts aspectes culturals. No som ni millors ni pitjors que els demès. Tanmateix
obrim de tot cor allò que tenim i fem com a nostre. Compartir.
D’aquí que molts
mexicans siguin també els millors castellers, en moltes colles, i en puguem
trobar en altres manifestacions culturals de Catalunya, com a un mes de tot el
grup.
Ningú li demana que deixi d’ésser allò que es ni renunci a
les seves arrels, orígens ni conviccions.
Una de les coses que han agradat aquí son els anomenats
Cors, Corals, Orfeons, o Cors Clavé. Un lloc de trobada on la Cultura, la
Música i l’agermanament per damunt de estatus social varen donar lloc a una
gran difusió a tota Catalunya. No només en llocs i grups elitistes. Sinó principalment
en entitats populars i el mon obrerista. Perquè sovint, els treballadors de les
fàbriques i del camp formaven part i eren els protagonistes d’aquell
esdeveniment cultural i d’oci. El Cant
Coral el trobem a tot arreu, no només a les grans ciutats.
Josep Anselm Clavé i Camps (Barcelona, 21 d'abril de 1824 –
24 de febrer de 1874), polític, compositor i escriptor català va ser el fundador
del moviment coral a Catalunya i impulsor del seu moviment associatiu.
Nascut al barri barceloní de la Ribera, era fill d'un
comerciant de fustes. De ben petit aprengué l'ofici de torner, però el va haver
de deixar a causa dels seus problemes amb la vista. Des d'aquests moments es
dedicà, de forma autodidacta, a estudiar música i poesia. Va dedicar-se a
interpretar les seves pròpies composicions als cafès de Barcelona, tot
acompanyant-se d'una guitarra. Va mostrar des de ben jove una filiació política
d'esquerres i republicana. Va relacionar-se amb Narcís Monturiol i Abdó
Terrades. Tots ells col·laboraren en la creació del primer diari comunista a
Catalunya.
El 1853 Clavé va decidir llogar els Jardins de la Nimfa,
situats al Passeig de Gràcia, per a realitzar-hi espectacles de manera regular.
Aquests concerts, iniciats per La Fraternitat, trobaren dura oposició de les
classes altes, que impediren seguir aquesta activitat, així com les sessions de
ball. Però el seu èxit perdurava, i es va traslladar l'activitat als Camps
Elisis (també al Passeig de Gràcia).
Fins el 1856 aquesta activitat va perdurar i va tenir gran
èxit, però les tensions sociopolítiques i la crisi del 1855 foren la causa que
Clavé fos detingut i deportat a les Illes Balears.
Quan tornà a ésser posat en llibertat, Clavé va recuperar
allò que havia estat interromput. El 1857 va organitzar uns espectacles als
Jardins d'Euterpe, aquesta vegada sense dependre de cap empresa externa que
pogués ésser clausurada. La Fraternitat passaria a anomenar-se SOCIETAT
CORAL EUTERPE.
Els espectacles i balls populars dels Jardins d'Euterpe
gaudiren de gran èxit, i s'hi duien a terme concerts en diferents sessions al
llarg del dia. Clavé va decidir editar un programa d'activitats anomenat Eco de
Euterpe, un butlletí on figuraven tots els esdeveniments relacionats, així com
fragments literaris i notícies, i que serviria per a augmentar el ressò dels
Jardins d'Euterpe.
Degut a les nombroses entitats corals que volgueren seguir
l'exemple claverià, es fundà el 1860 la Asociación Euterpense, una mena de
federació que agrupava les entitats corals i els proporcionava assessorament i
repertori. També era una manera d'evitar societats corals paral·leles que
suposaven una competència per als cors claverians i llurs activitats, i
aïllar-los, així com controlar qui podia tenir accés al repertori claverià i
qui no.
Entre els anys 1860 i 1864 les activitats artístiques
d'aquesta federació tingueren un gran ressò, i agruparen milers de cantaires i
centenars de músics en concerts comuns. En aquest marc, Clavé va fer
interpretar fragments corals i instrumentals de Tannhäuser, la qual cosa
suposava la primera vegada que Wagner era escoltat a Espanya. En aquest moment
ja existien vuitanta-quatre societats corals als Països Catalans i també a
Cuba. La Asociación Euterpense publicà el periòdic El Metrónomo, que aparegué
el 1863-64 i que divulgava l'activitat coral catalana.
El 1867 Clavé fou detingut i deportat a Madrid, però malgrat
això les activitats dels Jardins d'Euterpe, de la Societat Coral Euterpe, els
balls, concerts, actuacions als carrers de la ciutat i a diferents teatres,
etc. continuaren amb normalitat.
A partir del 1868 i com a conseqüència de la Revolució de
Setembre, La Gloriosa, els Cors de Clavé ja no foren l'eina imprescindible per
canalitzar les inquietuds republicanes, dirigides ara primer a través del
Partit Democràtic i després del Partit Republicà. Clavé, que no havia abandonat
mai l'activitat política, exercí diversos càrrecs públics. El mateix 1868 fou
membre de la Junta Revolucionària; l'any següent fou vicepresident del Pacte de
Tortosa; el 1871 fou escollit diputat i nomenat President de la Diputació de
Barcelona; i el 1873, amb la Primera República Espanyola, governador civil de
Castelló i Delegat del Govern a Tarragona. El cop del general Manuel Pavia el 3
de gener de 1874 posà fi a la República i a totes les esperances democràtiques
dipositades en ella. Clavé tornà a Barcelona on morí setmanes després, el 24 de
febrer.
Val a dir que malgrat algunes masses Corals tenien
efectivament un tarannà polític, moltes altres només esdevindrien Corals de
caire cultural. Si a Barcelona i altres ciutats del Principal podem trobar-ne
de ben antigues, a la ciutat d’Esparreguera també. Es documentada l’existència
als segles XIX, XX i XXI. Moltes vegades lligades a les societats recreatives
del moment, o a les velles Colònies Tèxtils com la de la Colònia Sedò
d’Esparreguera. Ha! Algunes amb noms avui ben divertits, com aquella anomenada
“Cor Les Canyes”...
Feta aquesta presentació, entendrem millor el bonic projecte
dels nostres bons amics de la Fundació Casa Amèrica Catalunya d’impulsar la
creació de la “Coral Americat” sota la direcció del mestre Rafa Barbero.
L’objectiu d’aquesta interessant iniciativa es divulgar les
músiques corals catalana, espanyola i llatinoamericana, i també formar la coral
amb diverses nacionalitats de cantaires. Perquè la música es per sobre de tot
un llenguatge internacional.
Els interessats en
formar-ne part han de contactar mitjançant correu electrònic a l’adreça
coral@americat.cat
Amb 102 anys de trajectòria, -ens recorden els organitzadors
d’aquesta idea- la Fundació Casa Amèrica
Catalunya genera, impulsa, organitza i col·labora en la difusió i l’intercanvií
de coneixements de les realitats culturals, econòmiques i històriques dels
diferents països de l’Amèrica Llatina amb la finalitat d’ampliar, enfortir i
aproximar, des dels diversos àmbits de la cooperació, les relacions entre la
comunitat iberoamericana i Catalunya.
En el marc del seu àmbit d’actuació, Casa Amèrica Catalunya
proposa la creació de la Coral Mixta Americat per tal de donar a conèixer la
música coral catalana i espanyola, i la música coral de l’Amèrica Llatina.
La coral tindrà repertori mixt, format per cançons catalanes,
espanyoles i europees, i cançó americana. La seva finalitat principal
consistirà en divulgar la riquesa d’aquestes músiques.
La Coral Americat és oberta a tothom interessat en treballar
aquest tipus de repertori i es convidarà directors experts per tal que ens
ensenyin aquestes músiques.
Així mateix, la Coral Americat es marca el propòsit de
participar en festivals corals d’arreu del món, i especialment a Catalunya,
Espanya i l’Amèrica Llatina.
La coral estarà dirigida pel mestre Rafa Barbero. Amb una
dilatada experiència en direcció coral, el mestre Barbero ha dirigit seminaris
sobre música tradicional de l’estat espanyol i sobre música americana.
Les persones que vulguin participar en aquest projecte han
d’enviar un correu electrònic amb les seves dades a coral@americat.cat.
Pròximament es convocarà els interessats a una prova de veu i s’establirà el
dia més adient per als assajos.
Des l’AME – Associació de Mexicans d’Esparreguera i
voltants, els hi desitgem de tot cor una amplia participació mexicana i els
millors èxits a les presentacions que tinguin a bé d’oferir-nos pròximament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario